lun. sept. 21st, 2020

Presa Curată

Portal de ştiri

Miting pentru libertatea presei în Ungaria. Viktor Orban a preluat controlul mass media, Ludovic Orban a “cumpărat-o” cu bani publici

Spread the love

Peste 70 de jurnaliști şi personalul siteului de ştiri al Ungariei Index au demisionat, acuzând guvernul Viktor Orban că a lansat o ofensivă de distrugere a site-ului.

Indexul este ultimul dintre principalele zone mass-media independente ale Ungariei iar și redactorul șef Szabolcs Dull a fost concediat marți.

Jurnaliştii au acuzat interferenţa guvernamentală în mass media şi presiunile la care au fost supuşi. Ulterior, protestatari s-au adunat la Budapesta într-un miting pentru susţinerea libertatăţii presei iar lideri şi jurnalişti din Bruxelles şi din alte capitale ale lumii au început să reacţioneze.

În ultimii ani, susținătorii premierului Viktor Orban au preluat treptat controlul mass-media independente din Ungaria. Ungaria se situează pe locul 89 din 180 de țări pe Indicele Libertății Presei „Reporteri fără frontiere”.

Luna trecută, Szabolcs Dull, redactorul şef a avertizat că Indexul din Ungaria se află „sub o presiune care ar putea duce la sfârșitul redacției noastre așa cum îl știm noi”. Pe 22 iunie, siteul a avertizat cititorii că este „în pericol”, cu un mesaj postat.

Vineri, trei editori și peste 70 oameni care lucrau la site au demsionat după ce şeful consiliului de administrație, Laszlo Bodolai, a refuzat reîncadrarea redactorului șef. În redacţie au fost scene emoționante.

Laszlo Bodolai a respins acuzaţiile spunând că independența site-ului nu e în pericol, acuzând-o pe Dull că nu a controlat tensiunea din zona de ştiri.

Totul a pornit acum câteva luni când Miklos Vaszily, un om de afaceri pro-Orban, a preluat o participație de 50% la firma care controlează publicitatea și veniturile Index.

El a coordonat deja postul de televiziune pro-guvernamental TV2 din Ungaria și a fost văzut ca jucând un rol cheie în transformarea unui alt site ungar, Origo, într-un magazin pro-Orban.

Vineri, când redactorul şef al siteului a fost dat afară,  Miklos Vaszily a apărut într-o fotografie în care lua prânzul cu consilierul cheie a lui Orban, Maria Schmidt.

Dacă în România, premierul Ludovic Orban, cu acceptul presei, “a cumpărat” cu peste 50 de milione de euro- bani publici o mare parte din mass media- televiziuni şi siteuri din România care iau bani de la Guvern devenind surogate ale mesajelor Guvernului, în Ungaria, Viktor Orban a preluat-o aproape de tot.

Index era văzută ca cea mai puternică voce independentă din mass-media.În Ungaria, serviciile publice de radio, TV și agenția de știri de stat MTI au renunțat cu multă vreme la orice obiectivitate şi imparțialitate. Nepszabadsag, principalul canal media stânga, şi-a încetat publicarea în 2016, în timp ce Origo, un alt site de știri, a trecut la partea guvernamentală în 2014.

În Ungaria, aproape toate zonele mass-media regionale fac parte din imperiul media Fidesz. 

Reporterii de Index au format un grup Facebook pentru a încerca să își continue activitatea.

Fii patron Presa Curata!

Categorii

error: Content is protected !!